السبت، 23 أغسطس 2008

يعني اية رئيس جمهورية

نفسي اسأل شوية اسئلة
بس خايف يعملولي مشكلة
وانا علي قد حالي
لا ليا دهر ولا ساكن في برج عالي
ولا عندي فيلا في مارينا ولا شالية في الساحل الشمالي
اهم حاجة عندي بلدي وعيالي
كل اما اجي اتكلم يقولولي خليك في جنب
هو انت اللي هاتغير الكون والا انت اللي ها تزيح السد
ودول ودول ولاد كلب
وانا باقولهم يا جماعة البلد دي مش بلد فرد
البلد دية شعب وناس وارض
ودنيا تانية اسمها الوطن
الاسم دة اتشال من القاموس
الاسم دة سبب الكابوس
يعني اية وطن ويعني اية بلد كل همهاانها تدوس
علي الشعب المنحوس
وكل اما تيجي تتكلم وتكح جنب المعلم
يعملولك قضية وتبقي عميل امريكاني قد الدنيا
وتبقي بسلامتك جاسوس
ولسة عايزني اسأل أسئلة
وساعتها هابقي لوحدي ومش هاتبقي مرجلة
وما تعرفوش اذا كنت هاتعلق في سلسلة
والا هايقولوا دا كان وكان ودي كانت مرحلة
والله لسة واقفة في زوري الأسئلة
الله لو اروح فى ابونكلة لا سألها
وربنا ياخدني والا يباركلي مش مشكلة
نفسى اسال يعنى اية رئيس جمهورية
ولية الكل قدامة بيبقى مطاطى فى الارض
وكانة عامل ذنب
امل فين الشجاعة ولا الشجاعة بس علينا ياولاد الكلب
البلد دى بتاعت مين ولا كلنا بتوع فرد
يعنى اية ديمقرطية
مش هية هية المحا كم العسكرية
بالظبط زى الكستر والمهلبية
وانا اختصرت الكلام
ياالله حسن الختام
وربنا يهون عليك وعليا
اصل انا لحد دلوقتى مش عارف الفرق بين الاستعمار والحرية

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

استجواب يطالب بمحاكمة وعزل نظيف ووزرائه لامتناعهم عن وقف تصدير الغاز لإسرائيل

تقدم النائب محمد عبدالعليم داود باستجواب إلي مجلس الشعب ضد د. أحمد نظيف، رئيس مجلس الوزراء، وطالب بمحاكمته ووزرائه وعزلهم بسبب عدم التزام الحكومة بتنفيذ الحكم القضائي الملزم بوقف تصدير الغاز المصري لإسرائيل، الذي أيدته محكمة القضاء الإداري مؤخراً، وألزمت الحكومة بتنفيذه بشكل فوري، وبمسودة الحكم دون إعلان.
وقال النائب الوفدي في المذكرة الشارحة للاستجواب، إن الحكومة «تصر علي عدم احترام أحكام القضاء»، بما يخالف نصوص الدستور والقانون، وبما يضر بمصداقية مصر أمام العالم، ولفتت المذكرة إلي أن آلة الحرب الإسرائيلية التي تنفذ مجازر في قطاع غزة، «تعتمد في وقودها علي الغاز المصري الذي حرم منه المواطن المصري»، واستندت المذكرة إلي أحكام الدستور والقانون التي تخول الحق في محاكمة رئيس الوزراء وأعضاء حكومته واستجوابهم أمام البرلمان.
وقال النائب جمال تاج: «لم يعد أمامنا سوي الاحتجاجات الشعبية والإجراءات القانونية، ومن بينها رفع جنحة مباشرة ضد وزير البترول الذي تواطأ في بيع الغاز المصري لإسرائيل بأسعار بخسة، ورئيس الوزراء الذي لم يحرك ساكناً»، وأضاف تاج: دعاوي مثل تلك ينتج عنها عزل أي موظف حكومي وحبسه، لامتناعه عن تنفيذ أحكام القضاء، وندرس حالياً الأمر لأن الحصانة الوزارية تقف حائلاً .