السبت، 29 مارس 2008

إزاي أحبك
إزاي أحبك يا بلد وانتي مش حباني
إزاي أعيش وأموت وأندفن في أرض رفضاني
بنام وأحلم ببكرة الأقي بكرة زود أحزاني
أة يا بلد لو بإيدي كنت أهدك وابنيك من تاني
بيقولك تعديل دستوري إحنا عايزين تعديل إنساني
كل إنجازات البلد أنفاق وكباري
من كتر الظلم والظلمة بأـقول ياريت أيام الملك والانجليز ترجع تاني
أة يا بلد مليت بحبك الدفانر مع العلم أنك قتلاني
مين اللي قال أن عبارة السلام غرقت
ومين اللي قال أن ممدوع إسماعيل قاتل وجاني
اللي غرقت مصر واللي غرق ما بيطلعش تاني
هوه يطلع من صالة كبار الزوار وأنا اتحبس في سجن االمطار واتعرض علي البحث الجنائي
انا الالي من صغري أخترتك سكتي أتريها سكة أحزاني
أنا الللي من صغري أخترتك كلمتي ألاقيكي مقيداني
أه يا بلد نفسي قبل ما أموت الاقي زمانك وزمانك
إتغربت أكتر من سبع سنين ورجعت لاقبت الغربة هنا شكل تاني
بلد بتعاني بكل المعاني وأنلاأملي أحس بكياني
عشرين سنة مخلص محبوس بين جدران دكاني
نفسي أعيش من غير ما أنافق السلطان والسلطاني
نفسي أعيش من غير ما أنافق ولا حتي أبويا اللي رباني
بكرة نتحاسبو علي السكوت وعلي العيشي العمياني
إبني مكملش سنتين نايم جنب مني بيشد في شعري ويحط صبعة في وداني
ويضربني بالقلم ولسان حالة بيقول لية يابا خلفت تاني
وأنا في سري بأقول ياريتك يا أحمد يابني ياباني إبن ياباني
مع إن وجودك في الدنيا عمل فيا وخلاني
أحب البلد أكتر وأهد جدران
دكاني

ليست هناك تعليقات: